Sunday, February 28, 2010

Mak! Nak duit!

Sekarang ni, sptutnya aku patut siapkan 3 kerja (broadcasting, modern issue & publishing) tp since 2 drpd kerja ni memerlukan internet, & internet plak lembab cam siput, aku tulis la blog smbil berfikir ttg kehidupan dan keperluan seharian. Kali n ink ckp pasal DUIT. Yea, mmg common sgt benda ni dicakapkan sebab smua benda perlukan duit. Cuma skrg ni aku sgt memerlukan duit utk pelbagai benda tp rezki xsampai2 lg.
Baru smlm aku kluar beli brg keperluan, so cucuk ar duit kt atm. Aku cucuk kt bank Islam, tp xnak tgk balance sbb aku tau the last time Aku check tinggal rm50 kot. Skrg aku kluarkan 50 so jdnya Kosong la akaun dr PTPTN aku ni. Adoiyai. Nak beli brg keperluan spt air, pencuci baju dan ubat gigi pun xbleh byk2. Sbb pkir nnt nk byr duit minyak lg. Minyak kreta da la tinggal 2 bar lagi. Aku ni jenis yg xbleh duduk diam klo tgk tangki minyak kosong. Rasa nk isi je. Haha..pastu duit topup plak. Minggu ni da la minggu busy, byk org nk kena call, nk kna confirm sana sini. Kredit pun tinggal brapa ringgit lg.
Tadi baru call mak, sembang2 la skejap. Mak aku boleh plak pg menjeleskan aku bila dia ckp dia beli laptop baru kt adik aku. Dell Inspirion yg baru tu, kaler merah plak tu. Adddduuuiiiissshh…. Da la aku terigin sgt nk beli laptop baru. Gantikan laptop aku yg usang nih. Mak aku ckp, “Belajar la rajin2 dulu, bila nk msuk degree nnt mak belikan yg baru.” APA NI MAK??!!! Gler lama nk mnunggu! Hahaha… Ada setahun stgh lg ni. Xpe la, atleast aku dpt kreta, adik aku dpt laptop je. Ape ada hal?? Ngahhaa..But still, aku da berangan mcm2 da nk letak software ape dlm laptop baru klo dpt la kan. Tp mcm xjadik je fantasy aku ni. Haha…
Hummm..penah gk terpikir nk carik duit sendiri. Tp cmne? Ape talent yg aku ade utk jual brg ni? Hahah…penah terpikir nak jual kuih. HAHA! Tp sebarang kuih tau. Kuih yg asalnya dr France klo x silap, nama dia Quiche (di pronounce Kish…nak kissshhh! Hahak!). Sedap die Omaigod….mesti nak dan nak lagi. Tp mslhnya kt mane nk buat? Rumah bknnya dekat. Dapur kt kampus ni bknnya ada pon. Huh…. Penah jgk nk buat sewa broadband tp skrg masing2 dah ada broadband, and kelembapan broadband itu sama seperti xde internet langsung – jadi hangat2 taik ayam la impian ku tu.
So Nampak seperti xde la nk carik duit sambilan kt sni kan. Tambahan lg dgn idup busy kt kampus. So apa yg aku boleh harap skrg adalah untuk naikkan lagi pointer aku sampai 3.8 or 3.85 pun boleh la sbb klo aku dpt smpai ke 3.75, xkan xdapat 3.8 kan? Dan dgn pointer sebegitu tinggi (cewah) bole buat mak aku bangga giler and bila aku nak laptop die bagi je. Ngahaha! Macam tu la aku mintak kt mak aku sebijik kreta myvi. Klo kreta boleh dapat dgn pointer 3.75, amacam 3.8 dgn laptop? Haaaa…pkir la sendri. Hahaha..
Ha, sambung balik kpd conversation ngn mak aku td. Last2 tu da nk letak, aku mintak la dia msukkan duit skit kt akaun bank aku. Satu ni aku saying kt mak aku. Asal aku mintak je duit, die msukkan. Cuma satu je, aku teramat amat amat lah segan nak mintak duit kt mak bpk aku ni. Seriously, mmg dr zaman kcik2 skolah rendah dlu, segan nk mintak duit tu mcm nak mintak permission boleh x nak kahwin. Ngahahah… Aku terigat zaman skolah rendah dlu, sbbkan aku xnak susahkan bpk aku kluarkan duit, Aku sanggup kais skit duit tabung aku and mintak selebihnya dr bapak so dia xperlu bg aku duit byk2. Misalnya klau cikgu sruh byr yuran itu ini, total RM20, aku amik duit aku RM10, aku mintak lg 10 dr bpk la. Aku teruskan kerja ni smpi ke skolah mnengah. Aku xtau knapa aku segan sgt nk mintak duit. Mungkin aku rasa aku xdpt berikan apa2 utk dorang balik. Setiap kali tangan aku ni capai duit kt tangan parents aku, apa yg terlintas kt kpla aku ni adlah, “Adakah kau pernah balas jasa diorg?” Skrg ni yg aku mampu adalah utk tidak menghampakan dan hanya membanggakan mereka. Sbb tu bila aku banggakan diorg dimata family, Yarabi bahagia dalam hati Tuhan saja yg tau. Bila aku disappoint dorg plak, aku rsa nk nangis dan xbleh duduk diam.
Tp xpe lah. Skrg ni keadaan terpaksa utk mintak duit. Baru nk msuk bulan ke 3, aku dah belanja dekat nak RM5000. Percaya x? Percaya lah. I keep track on these things tau! Tp bukannya nk berjimat. Hahak! K la…harap2 kali ni aku kurangkan perbelanjaan aku, ksian mak. Hehe…

No comments:

Post a Comment