Saturday, October 2, 2010

Rasa Kehilangan

Orang tua tua selalu pesan, jangan tido time Asar hingga Magrib. Petang ni aku tido dari pkul 2 smpai pkl 5 sbb mengantok kena bgun awl, ada bengkel Muet. Masa aku bangun tido tu, aku rasa pelik. Actually aku sentiasa rasa perasaan ni tiap kali bangun time asar or magrib. Kritikal la...sebab apa yg aku rasa tu bole buat aku menangis.

Perasaan tu adalaha perasaan rasa kehilangan. Aku xtau exactly kehilangan apa, tapi time aku bangun, aku mesti rasa kehilangan. Bukan hilang benda tau, tp hilang orang yg aku sayang. Teruk kan? Dari kecik lg aku ada perasaan ni tiap kali bangun time2 x baik ni. Kadang-kadang kat rumah kt srwk, aku bgun tdo time Asar / Maghrib, aku rasa nak nangis sbb rasa kehilangan tu. Kadang-kadang tumpas jgk dgn prasaan tu. Ha, now u wonder knpa budak2 slalu menangis time bgun Maghrib kan? Mesti ada perasaan xbaik tu. So time aku bangun ni, aku selalnya akan bergegas turun ke bawah carik muka2 org yg aku sayang. Paling mujarab skali muka mak or bapak la. Kalau adik bradik ok skit la, tp x brapa nk berkesan dr mak bapak. Kadang2 bila bangun find out semua orang xde kat rumah (sbb adk2 pg tusyen, mak bpk keja), aku akan rasa kehilangan yg teramat sangat. Banyak kali jgk menangis sbb prasaan bodoh ni pdhl sblum tdo mmg da tau sorg diri lonely kt rmh, ahha. Bila family aku smpai rmh aku rasa nk peluk2 dorg. Tapi aku dah mula faham dgn prasaan ni, so aku pg mandi cepat2, solat dulu lps tu hilang la prasaan tu. :)

Tgk penangan tido time Asar / Maghrib? Tak baik kan? Sbb penah aku baca kt mana tah, kalau kta tdo lepas Subuh, rezeki kurang (lebih kurang cmtu la...xigt sgt..sila cari info yg lebh tepat). Kalau tido time Zuhur, bagus gak la...tapi jgn lama sgt! Rasulullah sendiri tido time Zuhur, tapi cuma 15 minit saje. Tido2 yg skejap ini di dlm waktu Zuhur boleh menyegarkan otak. Tp tido 15 mnit tu bkn mksdnya tdo kpla bermimpi2, tdo yg msh berfikir skit2...ha bukan tau. :) Kalau msh berpikir, cmna otak nak rest, ye dak? Ha, kalau tido time Asar & Magrhib, kalau x silap ada kena mngena dgn kemunduran, kemiskinan (bkn sja dr segi wang), dan otak yg x cerdas...something like that la. Tp once again, sila cari info yg lebih tepat ok. Ini cuma nk bgtau cmtu2 je. :)

Ok kanak-kanak....jadi jgn lah kita tdo berjam2 time asar mahupun Maghrib (especially Maghrib) sbb bkn saja ia membawa kpd kemudaratan diri sendiri, tetapi membawa kpd perasaan-perasaan yg kita tak sanggup nak hadapi, spt perasaan kehilangan seseorg yg kta kasihi.

Renung2kanlah dan selamat beramal... hehe =D

No comments:

Post a Comment